Etusivulle
 
Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä tai klikkaamalla haku-painiketta.

Muistolan koulun järjestyssäännöt

1. Tarkoitus
Koulupäivän sujumiseksi tarvitsemme selkeitä sääntöjä, joita jokainen sitoutuu noudattamaan koulussa, koulumatkoilla ja koulun järjestämissä tilaisuuksissa. Järjestyssäännöt lisäävät viihtyvyyttämme ja turvallisuutta, koska ne antavat tietoa jokaiselle kuuluvista oikeuksista ja velvollisuuksista.

2. Yleistä
Suoritan tehtäväni tunnollisesti ja käyttäydyn asiallisesti.
Olen kohtelias, muistan tervehtiä ja kiittää.
Olen ystävällinen toisia kohtaan, leikin, pelaan toisten kanssa sovussa.
Kielenkäyttöni
on hyvien tapojen mukaista.
Väkivaltaista käyttäytymistä ei sallita.
En kiusaa
millään tavoin toisia, enkä loukkaa sanoilla ja teoilla.
En vahingoita toisen omaisuutta.
En tuo
kouluun makeisia, purkkaa, leluja, turhia esineitä ym. tarpeetonta.
Oppilaskunnan aloitteesta on sovittu, että matkapuhelin pidetään äänettömänä koulupäivän ajan ja niiden käytöstä sovitaan tarpeen mukaan opettajan kanssa.
Oppilaiden ja henkilökunnan kuvaaminen ilman lupaa on kielletty.
En tuo laserosoittimia kouluun, enkä käytä laserosoitinta koulussa tai koulumatkalla.
En käytä päähinettä sisätiloissa.

3. Koulumatkat
Noudatan liikennesääntöjä ja hyviä tapoja koulumatkalla.
 
3. luokasta alkaen oppilaat voivat pyöräillä kouluun*
Koulukuljetuksissa noudatan kuljettajan antamia ohjeita.
Tulen sisään vasta kellon soitua.

4. Oppitunnit
Menen luokkaan välittömästi välitunnin päätyttyä.
Huolehdin opiskelupaikastani ja  -välineistäni.
Noudatan opettajan antamia ohjeita.
Osallistun työskentelyyn aktiivisesti ja annan toisille työrauhan.

5. Välitunnit
Menen viivyttelemättä ulos välitunnin alkaessa.
Vietän välitunnit koulun välituntialueella (ovien edustat ja rappuset jätän vapaiksi).
Kivien, lumipallojen ym. heittely on kielletty pallot ovat heittelyä varten.

Ongelmatilanteessa käännyn välituntivalvojan puoleen.
Välitunnin loputtua tulen reippaasti viivyttelemättä ja tönimättä sisään.
Liikun käytävillä kävellen ja rauhallisesti.
Laitan ulkovaatteet ja –kengät siististi järjestykseen niille varatuille paikoille.

6. Ruokailu
Tulen ruokailuun yhdessä luokkani kanssa opettajan johdolla.
Ruokailussa käyttäydyn hillitysti hyviä ruokailutapoja noudattaen.
Maistan eri ruokalajeja ja otan sellaisen annoksen, jonka jaksan syödä.
Perunankuoret ja muut tähteet tyhjennän huolellisesti biojäteastiaan.

7. Rangaistukset
Oppilasta, joka rikkoo järjestystä, menettelee vilpillisesti tai käyttäytyy muuten epäasiallisesti, voidaan rangaista kurinpidollisesti.
Järjetyssääntöjen rikkomuksiin on kaikilla opettajilla ja koulun aikuisilla oikeus ja velvollisuus puuttua.

8. Kiusaamistapaukset
Kiusaamistapaukset käsitellään KiVa -koulu periaatteiden mukaisesti.

*)Järjestyssäännöissä todetaan edelleen, että kouluun voi pyöräillä vasta kolmannesta luokasta alkaen.
Tähän sääntökohtaan saavat vanhammat/huoltajat halutessaan hakea poikkeusta, ilmoittamalla kirjallisesti arvioineensa lapsen voivan pyöräillä kouluun jo  nuorempana.
Pyöräily sujuu varmasti jo alkuopetuksen oppilailta, mutta esim. koulun päättyessä, kun paljon oppilaita lähtee koulusta pyöräillen yhtä aikaa, ovat pienimmät kuljettajat onnettomuusalttiimpia. Koulumatkapyöräily edellyttää hyvää pyöränkäsittelytaitoa ja  liikennesääntöjen tuntemusta.
Tärkeää on myös, että edistäisimme aktiivisia liikumistapoja koulumatkoilla.


Kirjaudu ylläpitotilaan Windows-työasematunnuksellasi Kirjaudu ylläpitotilaan etätyötunnuksellasi
Toiminnan takaa Netland AppRunner